Estill Voice Training – EVT

Bij Zangschool Rotterdam worden verschillende Estill Voice Training cursussen gegeven. Klik hieronder op de desbetreffende link of een van de fotoblokken onderaan de pagina. Hier vind je de bijbehorende inhoudelijke en praktische informatie bij de cursus van je keuze.

Over Estill Voice Training

De zang – en spraak-methode Estill Voice Training (EVT) is ontwikkeld door de Amerikaanse zang – en stemspecialist Jo Estill.

In eerste instantie was Jo Estill een zangeres met een zangcarrière. Tijdens deze zangcarrière ontstond echter steeds meer onvrede en frustratie over het feit dat de destijds bestaande zangmethodieken geen antwoorden gaven op relevante vragen over het gebruik van haar (zang)stem. Dit heeft haar doen besluiten om op 45 jarige leeftijd te stoppen met haar beroep als zangeres en zich volledig te richten op het wetenschappelijke onderzoek naar de stem.

Dit onderzoek start al in 1979 maar is sinds 1988 publiekelijk van start gegaan in Amerika en met recht revolutionair en baanbrekend te noemen tegen het licht van destijds traditionele zangmethodieken en de logopedie.

Ruim 30 jaar heeft Jo Estill onderzoek gedaan naar het gebruik van de (zang)stem en dit samen met de beste medische wetenschappers en de beste zangers – en sprekers uit allerlei verschillende stijlen.

In laboratoria werden vele verschillende soorten zangers en sprekers onderzocht. Onder andere door het naar binnen brengen van camera’s en spiermeters om zo de stem precies en van dichtbij te kunnen filmen. Ieder stem-onderdeel, iedere beweging en iedere spier-intensiteit werd nauwkeurig onderzocht en gemeten tijdens het produceren van alle mogelijke klanken die de stem kan maken. Zowel die van de directe stemspieren en fysieke stem-onderdelen als die van de indirecte en ondersteunende spieren en fysieke onderdelen.

Het gebruik van de stem – dat tot ver in de jaren tachtig grotendeels een mysterie was gebleven – werd nu eindelijk ontrafeld. Duidelijk, precies, transparant en wetenschappelijk onderbouwd.

Rond het jaar 2000 is Estill Voice Training geïntroduceerd in Nederland en sindsdien zeer populair in de wereld van zangers en sprekers. De meeste Nederlandse Conservatoria en Muziektheater-opleidingen werken momenteel met Estill Voice Training. Op dit moment is geen enkele andere methode zo precies, allesomvattend, wetenschappelijk onderbouwd en duidelijk als EVT. Estill Voice Training is een handelsmerk van Estill Voice International: https://www.estillvoice.com/.

'Everyone has a beautiful voice' (Jo Estill)

Estill Voice Training - De Methode

In haar vurige wens het gebruik van de stem inzichtelijk en bruikbaar voor anderen te maken heeft Jo Estill na langdurig medisch en wetenschappelijk onderzoek een methodiek ontwikkeld.

In eerste instantie gaat ze uit van het gegeven dat iedereen een mooie stem heeft (‘Everyone has a beautiful voice’) en dat iedereen alle klanken kan maken. Iedereen is dus ook in staat om in allerlei verschillende stijlen te zingen, mits je maar weet hoe je dat moet doen. En dit alles zonder waardeoordeel en los van persoonlijke smaak.

Aanvankelijk dachten zangers dat ‘ze nu eenmaal een klassieke stem hadden’, of ‘juist een popstem’. In de EVT-Methode wordt dit gegeven volledig ontrafeld. Iedereen heeft inderdaad een bepaald ‘karakteristiek en eigen geluid’ maar dit is het geluid waar onze stem steeds weer ‘als een magneet naartoe wordt getrokken’ (the attractor’s state). Wanneer we andere geluiden willen maken zullen we oefeningen moeten doen die ons weg halen bij deze ‘magneet-stem’. Onze stem is een soort van kookpot waarin je naar hartenlust kunt experimenteren met het meer of minder toevoegen, dan wel weglaten, van verschillende ‘stem-ingrediënten’.

Hiervoor is het belangrijk dat je alle verschillende stemonderdelen eerst los van elkaar en dus geïsoleerd traint en leert beheersen. En dit op een verantwoorde, effectieve en vooral efficiënte manier. Daarom zijn door Jo Estill voor alle 13 verschillende stemonderdelen meerdere oefeningen ontwikkeld die ‘The Figures’ worden genoemd.

Wanneer we alle ‘Figures’ onder controle hebben kunnen we deze naar hartenlust en naar eigen smaak en stijl mixen tot bepaalde klankrecepten, ‘The Recipies’. Dit geeft niet alleen volledige controle en zekerheid over de stem maar vooral ook een eindeloos palet aan klankvariaties.

Alle ‘Figures’ en ‘Recipies’ zijn ingebed in o.a. een dynamisch systeem van het ‘power (adem), source (stemplooien) en filter (resonantie-ruimte)-model’ en het kinesthetische bewustzijn; waar werken de spieren en hoe hard werken ze – ook wel ‘effort-levels’ genoemd.